Door: Wim Dröge

Veel vertrekken in het landhuis van Huis Landfort bezitten een eigen sfeer en hebben vaak bijbehorende verhalen. Al deze ruimtes dragen ook een eigen naam. Dat ging vroeger zo, want dan wist het bedienend personeel waar ze werden verwacht. Bij ons is er een wintertuin, tuinkamer, serviezenkamer, zaal, tuinhal, spreekkamer, Slingerneyerkamer, etc.

In de salon naast de zaal aan de noordzijde van het landhuis, hebben veel objecten een herkomst uit de achttiende eeuw. Dit zijn de indrukwekkende Franse kroonluchter, enkele schilderijen, porseleinen bloemenmanden en op een met textiel bespannen en betengelde wand een prachtige cartelklok. Deze wandklokken waren destijds zeer populair. Ons exemplaar is in 1795 door Martinius Buijs in Amsterdam gemaakt. In diezelfde salon staat ook een enorme vitrinekast die ons is uitgeleend door de Ottema Kingma Stichting en uit Friesland afkomstig is. Deze prachtige kast is gevuld met een bloemrijk Loosdrechts porseleinservies dat uit ruim 160 delen bestaat. Ieder stuk is individueel beschilderd met telkens weer andere bloemcombinaties. Hierdoor is dus geen enkel object hetzelfde. De porseleinfabriek te Loosdrecht is van 1774 tot 1784 actief geweest. In 1784 overleed de sociaal bewogen oprichter dominee Mol die de fabriek had opgericht. Hij wilde de mensen in zijn dorp werkgelegenheid bieden om zo de armoede te bestrijden.

Hollands cilinderbureau

Tegen een andere wand staat een bijzonder, maar gecompliceerd meubel dat nadere toelichting verdient. Het is een bruikleen van Ruud Beerens. Hij is antiek restaurateur en gaf dit cilinderbureau in bruikleen aan onze stichting die er bijzonder blij mee is. In een gedetailleerde beschrijving is te lezen dat het rond 1790 is gemaakt met amarantfineer op een kern van eikenhout. Dit amarant, ook wel purperhart genoemd, bezit een haast paarsachtige kleur en was destijds bijzonder kostbaar! Het amarantfineer is ingelegd met biezen van rozen- en citroenhout. De smalste biezen van ongeveer twee millimeter breed, zijn van citroenhout. De cilindervormige klep is gefineerd met palissanderhout. Zulke bureaus werden exclusief in Nederland vervaardigd waarmee het dus een typisch Hollands meubel is. Toch vertoont het sterke Franse vormgevingsinvloeden, bijvoorbeeld in de toepassing van het amarantfineer en de ingelegde geometrische biezen van rozenhout. Naar alle waarschijnlijkheid is dit bureau gemaakt door een Franse meubelmaker die in Holland werkzaam was. Jammer genoeg weten we niet wie deze vakman is geweest.

Openvallende monden

Dit type meubel is maar kort populair geweest. Dat maakt dat het zo’n zeldzaam meubelstuk is. Het bezit mooie verhoudingen met het rondlopende ladebeslag. Overigens zijn ook alle laden van massief eikenhout gemaakt. Dit meubel heeft nog alle originele sloten, waarbij ieder slot een eigen sleutel heeft. Door het trekken aan de messingknoppen van het schrijfblad, schuift de cilindervormige klep in het bureau open waardoor het schrijfgedeelte zichtbaar is. Daarmee vielen in de tijd waarin het werd gemaakt, de monden open. Het schrijfblad zelf is ingelegd met groen schapenleer en is voorzien van gouden biezen. Het bureau heeft een verhoging boven de cilinder met twee laden en een messing ornament in het midden. Deze verhoging wordt een ’tamboer’ genoemd en is zeer uitzonderlijk. Het bureau heeft drie grote laden en rust op taps toelopende poten, eindigend op messing knoppen. Het interieur wordt gesierd door een viertal laatjes met een mahoniehouten rolluik in het midden. Het rolluik is af te sluiten door middel van een verborgen schuifje. Dit schuifje is te bedienen als je de lade van het interieur er volledig uithaalt.

En met deze wat meer gedetailleerde beschrijving van dit schitterende Hollandse cilinderbureau eindigt de rondgang door de salon. De opmerkelijke Noorse kachel, tafels en schilderijen komen in een volgende nieuwsbrief eens aan de orde. Of bezoek ons op een van de openstellingsdagen.