Boven de deur van Huis Landfort bevindt zich een vijf meter breed fronton, de bekroning van de ingang. Ter gelegenheid van de voltooiing van de restauratie van de buitenplaats maakte kunstenaar Peter Korver hiervoor een nieuw beeld.
Korver ontwierp een anatomisch transparant oog dat de natuur aan de linkerkant observeert en haar ondersteboven naar rechts projecteert. ‘Op verschillende momenten hebben ogen een reddende en helende rol gespeeld in de geschiedenis van Huis Landfort’, aldus René Dessing. Hij doelt daarmee op het begin van de negentiende eeuw, toen het huis en de tuinen nieuw leven kregen ingeblazen door een succesvolle oogarts. Ook de recente restauraties waren mogelijk dankzij de genereuze bijdrage van een echtpaar dat zijn welstand verkreeg door de ontwikkeling van oogchirurgie-technieken.
Betekenis van ogen
Daarnaast nam Korver het oog als hoofdmotief voor het nieuwe frontonbeeld omdat kijken en zien belangrijk aspecten zijn van een buitenplaats. Ogen hebben een rijk cv in de kunstgeschiedenis: in frontons hebben ze meestal een religieuze betekenis, als het ‘alziend oog van God’. Het oog van Huis Landfort is echter in veel opzichten anders. De iris is getransformeerd tot een holle schaal met daarin een schematisch weergave van de interne anatomie van het oog. Dit oog confronteert de kijker niet, maar neemt de wereld in zich op.
Licht versus donker
Peter heeft zijn werk de titel ‘Camera-obscura / lucida – Licht in een verduisterde kamer’ gegeven. Hiermee lijkt het werk zich te richten op het optische principe dat ten grondslag ligt aan onze ogen en fotocamera’s. De tweede helft van de titel stuurt de gedachtes ook een andere kant op. Sinds de late achttiende en negentiende eeuw wordt alleen de menselijke geest als bewust beschouwd, waarmee ervan wordt uitgegaan dat alle andere organismen hun leven als in het donker ervaren. De onderzoekende geest van de Verlichting heeft het licht uitgedaan in het bewustzijn van al het overige leven op aarde. Het heeft de mensheid vrijwel eindeloze kennis gebracht over de wereld, maar heeft hem er ook van vervreemd.
Elementen op fronton
Waar frontons doorgaans een spiegelende symmetrie vertonen is hier sprake van puntsymmetrie. Rechts is een projectie in het lichaam van de kijker. Het florale ornament in de hoek kunnen we ‘het idee van natuur’ noemen. De vogel is herkenbaar als een boerenzwaluw, ‘s zomers dagelijks te ontmoeten boven de velden rond Huis Landfort. Dan valt op dat rechts een van de vlinders ontbreekt, is deze door de vogel opgemerkt en opgegeten?
Peter Korver studeerde twee jaar biologie, voltooide vervolgens een studie geschiedenis en combineerde deze met een opleiding in de kunsten. In zijn werk gaan geschiedenis, biologie, kunst, filosofie en architectuur in wisselende constellaties verbanden aan in historische en monumentale ruimtes.